Školní družina
Kontakty
Telefon: 325 551 075
Charakteristika zařízení
Školní družina (dále ŠD) je součástí Základní školy praktické a speciální, která se nachází v jedné z budov v komplexu Základní školy J.A.Komenského. Herna ŠD je umístěna v přízemí modrého pavilonu G, což je vpravo od hlavního vchodu do komplexu školy.
Provoz ŠD se přizpůsobuje požadavkům rodičů a potřebám dětí. Pravidelně je nabízena činnost ŠD ranní a to od 6,45 hodin do 7,30 hodin. Poté odcházejí žáci před své třídy, kde na ně dohlíží pedagogický dohled na chodbách školy a kde si je také vyzvednou vyučující před začátkem vyučování v 7,50 hodin. Po skončení vyučování jsou vždy žáci, přihlášení do ŠD, předáni vychovatelce ŠD. Společně s paní vychovatelkou pak odchází na oběd. Odpolední družina je k dispozici od 11,35 hodin do 15,30 hodin. Žáci zde rovněž tráví volné hodiny během vyučování, pokud nemají od zákonných zástupců schváleno trávit pauzu jinak.
Aby mohlo vaše dítě navštěvovat ŠD je potřeba vyplnit Zápisní lístek do ŠD. Obědy se přihlašují ve školní jídelně Scholarest. Dítě získá svůj účet, ke kterému vlastní čip a jeho prostřednictvím pak platí obědy. Peníze na účet se dobíjí přes internet. Každý zákonný zástupce obdrží kód, kterým se bude do ůčtu svého dítěte přihlašovat. Družinu navštěvují žáci ZŠ praktické společně se žáky ZŠ speciální a přípravným ročníkem. ŠD má jedno oddělení, o kapacita je 21 žáků. ŠD spolupracuje s třídními učiteli a s rodiči žáků prostřednictvím notýsku, který žáci obdrží na začátku školního roku a telefonu. ŠD má daný rozpis činností během odpoledne, jehož změny jsou ale závislé na daných okolnostech jako je např. složení žáků ve ŠD, počasí a účast asistenta pedagoga, kterého má ŠD k dispozici. Pokud se žáci přihlásí do některého z kroužků, které škola nabízí, jsou předáváni ze ŠD a do té se pak vrací až do doby, než jsou vyzvednuti. ŠD se těší z příjemného prostředí a rodinného klimatu.
Cíle vzdělávání
- Vést děti k aktivnímu a smysluplnému využívání volného času.
- Nabízet dětem škálu různorodých činností napomáhajících všestrannému rozvoji osobnosti.
- Vyzdvihovat důležitost slušného a společenského chování.
- Rozvíjet u dětí dovednost komunikace, spolupráce a vzájemné pomoci.
- Vést děti k toleranci k etnickým a národnostním skupinám a handicapovaným lidem.
- Vytvářet a upevňovat poznatky a dovednosti v oblasti základních hygienických návyků, v péči o tělo a vysvětlovat důležitost preventivní ochrany zdraví.
- Podporovat děti v samostatnosti a sebeobsluze.
PLÁN ČINNOSTI ŠKOLNÍ DRUŽINY
Plán činnosti ŠD je postaven tak, aby obsáhl široké spektrum odpočinkových, zájmových a rekreačních činností.
Cílem je
- vést děti k tvořivému a smysluplnému využívání volného času
- vést děti k aktivnímu odpočinku při sportovních aktivitách
- vést děti k vzájemné úctě, pomoci a toleranci
Hlavní témata
Září
- zápis žáků do ŠD
- seznámení se s prostředím družiny a s pravidly chodu v družině, hlavně pro nové žáky
- seznámení se s právy žáků a s pravidly bezpečného chování při všech činnostech
- seznámení se s pravidly při přechodu do školní jídelny a s pravidly pobytu v ní, hlavně pro nové žáky
- vycházky po okolí školy
- hry se stavebnicemi a stolními hrami
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
Říjen
- vycházky po okolí školy spojené se sběrem přírodnin
- vycházka do zámeckého parku
- hry se stavebnicemi a stolními hrami – soutěž ve hře: Pexeso
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- výroba papírových draků a jejich pouštění
- Halloweenský karneval – původ, tradice a zvyky, výroba masek a rej
- tématická výzdoba nástěnek ŠD, oken a prostor ve škole
- výroba předmětů na vánoční výstavu
Listopad
- vycházky po okolí školy spojené s pozorováním změn v přírodě
- hry se stavebnicemi a stolními hrami
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- barevný podzim – sběr listů a jejich využití pro výtvarnou činnost
- svátek dušiček – původ, tradice a zvyky
- výroba předmětů na vánoční výstavu
- pečení a zdobení perníčků
Prosinec
- vycházky do města, sledování vánoční výzdoby, dodržování bezpečnosti ve městě
- hry se stavebnicemi a stolními hrami – soutěž ve hře: Člověče, nezlob se!
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- svatý Mikuláš, svatá Barbora – původ, tradice a zvyky, nadílka
- tématická výzdoba nástěnek ŠD, oken a prostor ve škole
- dokončování výrobků pro vánoční výstavu
- Vánoce – původ, tradice a zvyky, výroba přáníček
- výroba vánočního dárku pro členy rodiny
- zdobení vánočního stromku, vánoční besídka, rozdávání dárků, zpěv koled
Leden
- vycházky do města, sledování vánoční výzdoby, dodržování bezpečnosti ve městě
- hry se stavebnicemi a stolními hrami – soutěž ve hře: Člověče, nezlob se!
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- svatý Mikuláš, svatá Barbora – původ, tradice a zvyky, nadílka
- tématická výzdoba nástěnek ŠD, oken a prostor ve škole
- dokončování výrobků pro vánoční výstavu
- Vánoce – původ, tradice a zvyky, výroba přáníček
- výroba vánočního dárku pro členy rodiny
- zdobení vánočního stromku, vánoční besídka, rozdávání dárků, zpěv koled
Únor
- vycházky po okolí školy spojené se cvičením na sněhu
- hry se stavebnicemi a stolními hrami
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- Masopust – původ, tradice a zvyky, výroba masek a rej
- svatý Valentýn – původ, tradice a zvyky, výroba přáníček
- využití případných sněhových podmínek k provozování zimních sportů – bobování, sáňkování, stavění sněhuláka
Březen
- vycházky po okolí školy spojené s pozorováním změn v přírodě
- hry se stavebnicemi a stolními hrami – soutěž ve hře: Prší!
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- barevné jaro – využívání motivu květů ve výtvarné činnosti
- tématická výzdoba nástěnek ŠD, oken a prostor ve škole
- Velikonoce – původ, tradice a zvyky, výroba přáníček
Duben
- vycházky po okolí školy spojené s pozorováním změn v přírodě
- vycházka do zámeckého parku
- hry se stavebnicemi a stolními hrami
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- výroba malých dárků ke příležitosti: Den otevřených dveří
- malování kraslic
- oslava Velikonoc
- Den Země – celoškolní projekt – sportovní den
Květen
- vycházky po okolí školy a návštěvy místního sportovního areálu
- hry se stavebnicemi a stolními hrami – soutěž ve hře: Vybíjená
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- výtvarné či pracovní činnosti
- sběr léčivých bylin a jejich sušení
- rozpoznávání mláďat, jarní květiny
- pravidla slničního provozu a značky
Červen
- vycházky po okolí školy spojené s pozorováním změn v přírodě
- návštěvy místního sportovního areálu
- vycházka do zámeckého parku – prohlídka soch
- hry se stavebnicemi a stolními hrami
- poslech a sledování pohádek a příběhů
- relaxace a relaxační cvičení na koberci
- kreslení a vybarvování tématických omalovánek
- kreslení v přírodě
- výtvarné či pracovní činnosti
- výtvarná soutěž s prázdninovou tematikou
- oslava Dne dětí celoškolní projekt – soutěže o ceny
- poučení žáků o bezpečném chování o prázdninách
- rozloučení se školním rokem – besídka
Závěr
Činnost ve školní družině je dobrovolná, vnitřní řád ŠD je však povinnen respektovat každý žák. Toto zařízení funguje jako odpočinkové, relaxační a zájmové místo, které vyplňuje čas v době mimo vyučování. Vychovatelka respektuje zájmy, záliby a potřeby dětí a podle toho sestavuje plán činností. Před každou činností jsou děti poučeny o bezpečnosti při práci, o chování a bezpečnosti při vycházkách a exkurzích, o pravidlech silničního provozu.